Brexit a daňová problematika

Brexit a daňová problematika

Informace o vybraných daňových otázkách souvisejících s vystoupením Velké Británie z EU.

Zásadní změna spočívá ve vrácení DPH z Velké Británie pro subjekty z EU. Po vystoupení z EU je možnost podat žádost o vrácení DPH za rok 2020 pouze do 31.3.2021, nikoliv tedy až do konce září jako tomu bylo doposud. Poté se již vrácení DPH za rok 2021 a dále budou řídit pravidly podávání žádostí třetích zemí. Tato pravidla se v současné době teprve upřesňují.

Neméně podstatnou změnou, zejména pak pro dopravní společnosti, je změna účtování sazby DPH při poskytnutých službách. V případě, že si nejste jistí, zda účtujete od ledna správně, neváhejte se na nás obrátit s žádostí o konzultaci.

Současně uvádíme doporučení k nejčastějším dotazům či nejasnostem v oblasti přeprav do Velké Británie:

  • dovozce/agent musí mít správné EORI číslo.
  • v případě přepravy potravinových a rostlinných výrobků musí být připraven britský fytosanitární certifikát v systému CHED a musí být zaslán do unijního systému TRACES NT.
  • musí být zaslána předem tranzitní nebo dovozní deklarace na úřad tranzitu či úřad určení.
  • číslo certifikátu ze systému CHED musí být zasláno předem v tranzitní nebo dovozní deklaraci,
  • při nalodění musí řidič informovat přepravní společnost, že je zboží určeno k fytosanitární kontrole a tím bude zajištěno, že bude přesměrován na oranžový pruh a vozidlo bude takto směrováno ke kontrole na BCP(GB)/SIVEP(FR).
  • oznámení o nutnosti fytosanitární kontroly musí být zasláno do unijního systém dříve, než bude zboží přepraveno do EU – 24 hodin předem – pokud se takto nestane, zboží nemůže vstoupit na území EU.
  • britský vývozce musí zajistit sanitární certifikát, jehož papírová kopie musí být vždy připojena k přepravovanému zboží a vývozce musí zaslat certifikát e-mailem dovozci v EU (certifikát je také při jeho pořízení přeložen do žádoucího jazyka). Papírová kopie certifikátu se předkládá kontrolnímu stanovišti ve Francii.
  • je nutno plánovat cestu tak, aby příslušné kontrolní stanoviště přijímalo daný certifikát – bez správného certifikátu nebude umožněn vstup zboží na území EU (SIVEP).
  • pokud se jedná o přepravu zboží s různými druhy výrobků, tak pro každý druh výrobku musí být samostatný certifikát, pokud nespadají pod stejný produktový druh.
  • v případě přepravy živých zvířat musí být oznámení o příjezdu na BCP/SIVEP zaslána 24 hodin předem
  • obdobné postupy platí i pro přepravu rostlin a výrobků rostlinného původu
  • opět platí, že přeprava rostlin a výrobků rostlinného původu musí jít přes schválené pohraniční kontrolní stanoviště
  • přeprava těchto výrobků musí být hlášena 24 hodin předem.
  • do EU z Velké Británie není možno vyvážet
  1. chlazené mleté maso (červené),
  2. chlazené masné polotovary (např. syrové klobásy),
  3. mleté maso (drůbeží),
  4. drůbež a maso pštrosovitých a lovných ptáků mechanicky oddělené,
  5. mléko od TB skotu,
  6. netříděná vejce,
  7. kombinované výrobky vyrobené z mléčných výrobků z nepasterizovaného mléka (např. hotová jídla pokrytá sýrem z nepasterizovaného mléka).
  • zároveň vývozce nebo agent musí připravit vývozní deklaraci v britském celním systému CHIEF.
  • po podání deklarace je provede na riziková analýza e rozhodnuto, zda zboží musí převedeno ke kontrole na CÚ nebo může jet do přístavu.
  • je nutno také podat souhrnnou výstupní deklaraci, když nebyly splněny požadavky bezpečnosti a zabezpečení pomocí kombinované vývozní deklarace (EAD). Toto souhrnné výstupní prohlášením (EXS) se podává do systému CHIEF stejným způsobem jako vývozní deklarace.
  • vývozce/odesilatel musí předat dopravci MRN z podané deklarace nebo z tranzitního doprovodného dokumentu (TAD).
  • dovozce musí zadat celní deklaraci do systému DELTA G (francouzský dovoz) nebo DELTA T (tranzit) zadáním buď
  1. předběžně podaným dokumentem s MRN nebo
  2. tranzitním doprovodným dokumentem (TAD) s číslem MRN.
  • musí být podáno také souhrnné vstupní prohlášení (ENS) do francouzského systému ICS a to před příjezdem do tunelu nebo přístavu. Nepodání ENS způsobí zadržení vozidla na terminálu.
  • řidič musí mít vždy k dispozici MRN a TAD a nikoliv LRN, protože LRN není aktivované TAD.
  • je nutno také dodržet místo „úřadu tranzitu“, tzn. nalodit se na loď se správným místem příjezdu na úřad tranzitu – Dunkerk nebo Callais.
  • jakmile je v celním prohlášení na podkladě systému T uveden jako úřad tranzitu britský celní úřad, tak je to chyba a vozidlo bude směřováno do oranžového pruhu a vozidlo bude muset čekat na opravu dokladů. Pro Callais je kód úřadu tranzitu FR620001 a pro Dunkerk FR620002.
  • řidič musí až do ukončení cesty tunelem nebo do přístavu sledovat obrazovku se zobrazovanými informacemi týkajícími se statutu průjezdu – orange-douane (oranžová, jet na celnici) nebo orange-SIVEP (oranžová/jet na fytosanitární kontrolu) nebo green (zelená/ pokračovat v jízdě do místa určení, s výjimkou přepravy ryb, protože musí jet BCP/SIVEP do Bolougne sur Mer). Informace se mohou změnit i těsně před příjezdem do Francie.
  • řidič také může použít Eurotunnel Border Pass (EPB), tzn., že bude vytvořen on-line účet na webu Eurotunnelu a po zadání příslušných dat bude vytvořeno unikátní číslo spojené s vozidlem k průjezdu kontrolní zónou. EBP číslo se může vytvořit 30 min před příjezdem do tunelu. Použití EBP není povinné.
  • V případě, že se na obrazovce objeví „oranžový“ statut, je řidič povinen je do oranžové zóny. Jinak bude udělena pokuta za nedodržení unijních předpisů.